Endometriozis Tedavi Edilmezse Ne Olur?

30.03.2022
Endometriozis Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Endometriozis Nedir?

Endometriozis ilk kez 1860’da tarif edilen fakat hala sebepleri tam olarak bilinmeyen, tartışılan bir hastalıktır. Hastalığın oluş mekanizmasını açıklamak için çok değişik teoriler ortaya atılmıştır.

Bunlardan en bilineni adet sırasında endometrial dokunun (rahmin en iç tabakasındaki bebeğin gebelikte yerleştiği zar) tüpler aracılığıyla peritoneal boşluğa, yani karın boşluğuna geri aktığını, immün cevabın yetersizliği neticesi bu geri kaçan endometrial dokunun karın boşluğunu saran periton zarında, yumurtalık, tüpler gibi genital organlarda endometriozis odakları oluşturduğunu ileri sürmektedir.

Endometriozis hala bilinmeyeni çok olan bir hastalık olmaya devam etmektedir. Sonuçta oluşan endometriozis odakları östrojen hormonunun adet döngüsündeki değişimlerine göre büyümekte ve kanamakta, daha derine doğru yayılmakta, bunlara bağlı olarak da bulunduğu bölgelerde ağrı ve yapışıklıklar oluşturmaktadır.

Endometriozis odaklarını bağışıklık sistemi hücreleri ortadan kaldırmaya çalışırken mikrobik olmayan, aynı romatizmadaki gibi iltihabi bir durum da beraberinde oluşmaktadır, buna bağlı nedbe dokuları, ciddi yapışıklıklar, fonksiyon kayıpları, karında menstruasyon zamanında şişme (hamile gibi karın şişebilir) şiddetli pelvik ağrı, dışkılama sırasında ağrı, cinsel ilişki sırasında ağrı, düzensiz kanamalar, şiddetli kanamalar, sessiz böbrek kaybı meydana gelebilmektedir.

Endometriozis Tedavisi Gecikirse ya da Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Kadınlarda tahmin edilenden çok daha sık bir şekilde gözlemlenebilen bir hastalık olan endometriozis yumurtalıklara yerleştiği zaman yumurtalık içerisinde kistlere ve bu kistler zamanında tedavi edilmediği takdirde son derece ciddi sağlık problemlerine neden olabilir.

Rahim içerisinde yer alan ve endometrium olarak adlandırılan dokunun karın içerisinde yer alan başka dokulara yerleşmesi ile ortaya çıkan sağlık sorununa endometriozis (çikolata kisti hastalığı) denilir.

Endometriozis sorunu yaşayan kadınlarda adet kanaması esnasında bu dokuda da kanama meydana geldiğinden dolayı adet ağrısı çok daha şiddetli bir şekilde oluşabilir. Bu kanamanın neden olduğu hasar sonucunda cinsel ilişki sırasında ya da farklı zamanlarda (Pelvik Ağrı) kasık ağrısı meydana gelebilir.

Endometriozis yumurtalıklara yerleştiği durumlarda yumurtalık içerisinde kistler meydana gelmesine yol açabilir. Bu durumda yumurtalık içerisinde çikolataya benzer koyu kahverengi renginde sıvı biriktiğinden endometriozis çikolata kisti olarak da adlandırılır.

Eğer çikolata kisti zamanında teşhis ve tedavi edilmezse çok daha  büyük hacimlere ulaşıp yırtılabilir. Bu durumda içerisindeki sıvı hastanın karın boşluğuna yayılarak son derece ciddi komplikasyonlarla karşı karşıya kalınmasına neden olabilir.

Endometriozis’in zamanında teşhis ve tedavi edilmemesi durumunda, yumurtalıklarda ve tüpler ve rahimdeki hastalık sonucu kısırlık sorununun yaşanması söz konusu olabilir. Yayılma eğilimi göstermesi durumunda yumurtalıklar zarar görebilir.

Endometriozis infertilite yani kısırlık olarak bilinen soruna da neden olabilir. Bu durumda özellikle ileri vakalarda gerek hastalığın gerekse de yapılan cerrahi tedaviler nedeni ile azalmış yumurta rezervininde katkısı ile tüp bebek tedavisi ile dahi düzeltilemeyecek durumlar oluşabilir. Cerrahi tedavinin hangi grupta yapalacağını mutlaka iyi belirlemek gerekir.

Çikolata kisti kısırlık sorununa neden olduğunda yumurta tüplere ilerleyemeyip bu bölgede sıkışabilmektedir. Yumurtalıklardan salınan yumurta fallop tüpünden geçemediğinde kısırlık, eğer yumurta tüplerde döllendi ama rahmin içine ilerleyemez ise dış gebelik sorunu yaşanabilir.

Yumurtalıklara yerleşen çikolata kisti tedavi edilmezse yumurtalıkların fonksiyonelliği ve yumurta rezervleri (yumurta sayısı) olumsuz yönde etkilenebilir. İdrar borucuğunu tutup, daraltıp, tıkanma sonucu sessiz böbrek kaybı olabilir.

Bağırsaklarda Derin Barsak Endometriozis’inin bağırsağı tıkaması sonucu Bağırsak Tıkanıklığı (hafif daralmalarda Hassas Bağırsak Sendromu benzeri tablo) gelişebilir. Hastalık ilerlemesine rağmen tedavi edilmezse ilerleyen dönemlerde cerrahi operasyonla yumurtalıkların ve rahmin alınması noktasına gelinebilir.

Endometriozis Ciddiye Alınması Gereken Önemli Bir Sağlık Sorunudur

Üreme çağındaki her 10 kadından birinde endometriozis hastalığı saptanmaktadır. Ülkemizde de 2 milyon kadının Endometriozis’e sahip olduğunu tahmin etmekteyiz.

Şiddetli endometriozis sorunu yaşayan kadınlarda üreme organları arasında bulunan anatomik ilişki bozulmakta ve meydana gelen yapışıklıklar nedeniyle tüplerde ortaya çıkan tıkanıklıklar hem infertiliteye, hem de hastalık nedeni ile oluşan ağrılar çok ciddi tedavilere neden olmaktadır.

Çocuk sahibi olmakta güçlük çeken çiftlerin yaklaşık %40’ında endometriozis sorununun bulunduğu saptanmakta ve endometriozis’in infertilite ile arasında oldukça önemli bir ilişki olduğu kabul edilmektedir. Aynı zamanda kadınlardaki kronik pelvik ağrınında en sık görülen nedeni gene endometriozisdir.

Endometriozis iyi huylu bir hastalık olmasına rağmen, devamlı tedaviye ihtiyaç duyulabilmesi, hastaların tekrar tekrar ameliyatlar geçirebilmesi, iş gücü kaybı, kısırlık, endometriotik dokuların kansere dönüşebilmesi, hayat kalitesinin bozulabilmesi nedeni ile en üretken olmaları gereken üreme çağındaki kadınların sosyal hayattan, okul ve iş hayatından soyutlanmalarına neden olmaktadır.

ndometriozis (Çikolata Kisti) hakkında daha detaylı bilgi almak için https://cikolatakisti.info/ sitemi ziyaret edebilirsiniz.