Sinsi Miyomları Takip Edin!

07.10.2019
Sinsi Miyomları Takip Edin!

Birçok kadına hayatının bir kısmında miyom (Fibroid) teşhisi konulur. Rahim uru olarak da bilinen miyomlar rahmin düz kas tabakasının iyi huylu tümörleridir.

Miyomlar ortaya çıktıktan sonra hiçbir şekilde belirtiye neden olmayabilir ve uzun süre olduğu yerde sinsi (sessizce) herhangi bir şikayete neden olmadan kişi hayatına devam edilebilir.

Miyomlar kötü huylu tümörler mi?

Miyomlar çok nadir olarak sarkom olarak adlandırılan kanserlere dönüşebilir. Kansere dönüşme oranı çok düşüktür. Bu sebeple miyom olan herkesin rahim kanseri olduğu anlamına gelmez.

Fakat oran düşük de olsa özellikle çok hızlı büyüyen miyomlarda, menopoza rağmen büyüme eğiliminde olan miyomlarda mutlaka akla gelmelidir. Çünkü oldukça tehlikeli olan sarkomlarda rahimde sarkom varken uzak dokulara erken dönemde metastaz (sıçrama, yayılma) görülmesi oldukça sıktır.

Rahimde, rahim duvarında ve rahim yüzeyinde meydana gelen bu oluşumlar farklı şekillerde ve büyüklüklerde olabilir. Bazı miyomlar o kadar küçük olmaktadır ki, jinekolojik muayene esnasında doktor tarafından zor saptanabilir.

Bu miyomlar günümüzdeki yüksek çözünürlüklü ultrason cihazları ve bazen de magnetik rezonans görüntüleme ile kolayca saptanabilir. Ancak bazı durumlarda aşırı derecede büyüyen miyomlar rahimde şekil değişikliğine de neden olabilir.

Miyomlar hangi yaşta görülür?

Genel olarak 30-40 yaşında görülmekle beraber hemen hemen her yaş aralığında meydana gelebilir. Hatta menopozda bile görülebilir.

Miyomların semptomları nelerdir?

Miyomlar bazı durumlarda hiçbir belirtiye neden olmaz. Bu miyomlara sinsi miyomlar adı verilir. Rutin bir kontrolde, bir muayene esnasında ya da ultrason taramasında fark edilebilir. Fakat bazı durumlarda da çeşitli belirtiler görülür.

Bu belirtiler kişiden kişiye göre değişiklik gösterir. Aşırı ağrılı ya da kanamalı adet, adet dönemleri arasında kanama, karnın alt bölgesinde baskı, ağrı ya da şişlik hissi miyomların belirtiler arasında yer alır.

Ayrıca bazı kişilerde rahmin ya da karın bölgesinin genişlemesi, kabızlık, cinsel ilişki sırasında ağrı, düşük ve kısırlık da nadir de olsa miyom belirtisi olarak ortaya çıkar.

Her miyom klinik olarak şikayete neden olur mu?

Cevabımız tabiki hayır. Maalesef birçok miyom çok sessizdir. Sinsi miyom lafı da burdan gelir. Küçük olan, herhangi bir şikayete neden olmayan, etrafa bası yapmayan, kanama veya ağrı şikayeti olmayan hastalarda bu miyomlar sadece takip edilmesi yeterli.

En kötüsü de özellikle hiçbir şikayete neden olmadan çok büyük boyutlara kadar ulaşabilir. Rahmi çok ciddi tehdit edebilir. Kişinin çocuk sahibi olmasını hatta rahminin alınmasına kadar varabilir.

Tedavi yöntemleri

Miyom tedavisinde tek bir yöntem bulunmaz. Bu oluşumlarda birden fazla tedavi seçeneği göz önünde bulundurulur. Ayrıca belirtiye neden olan miyomlarda bu belirtileri hafifletmeye yönelik yardımcı tedaviler de uygulanabilir.

Herhangi bir şekilde belirtiye neden olmayan sinsi miyomlar takip edilir. Bu takip en iyi seçenektir. Çünkü miyomlar kanserli hücreler değildir ve çok nadiren kısırlığa neden olabilir.

Normalde çok yavaş büyüme gösterirler ya da hiç büyümemektirler. Menopoz sonrasında ise küçülmeler görülür. Bunun en büyük nedeni ise üreme hormonu seviyelerinin düşmesidir. Birçok sinsi miyom durumunda herhangi bir tedaviye gerek duyulmaz.

Ancak belirtilerin olduğu durumlarda çeşitli hormon tedavileri, non invaziv yöntemler, minimal invaziv yöntemler (gerek laparoskopi gerekse robotik cerrahi) ile ameliyat seçenekleri değerlendirilir. Özellikle rahmin iç tabakasına yerleşen myomlarda Histeroskopik ameliyat ile çok yüz güldürücü sonuçlar alınır.