Rahim sarkması kaynaklı idrar kaçırma

31.08.2018
Rahim sarkması kaynaklı idrar kaçırma
Zorlu doğumlar, yaşlanma ve genetik yatkınlık kadınlarda zaman içerisinde rahim sarkmasına neden olabilmektedir. Ancak rahim sarkması sadece ileri yaşlarda değil genç yaşlarda da ortaya çıkabilmektedir. Rahim sarkması yaşam konforunu derinden etkiler. Zamanında müdahale edilmeyen rahim sarkmaları kanamalara yol açabildiği gibi genital bölgeyi de enfeksiyonlara karşı daha savunmasız hale getirmektedir. Rahim ile beraber idrar torbası ve kalın bağırsağın da son kısmı sarkmaktadır. Bu organlar normal bir durumda çok fazla hareket etmezler ancak sarkmanın baş göstermesi ile beraber normalden daha büyük etkilere sahip olmaktadır. Bu nedenle etkiler ciddileşmeden hastaların doktora kısa sürede başvurması gerekmektedir. Özellikle menopoz dönemindeki kadınların düzenli olarak kontrole gitmeleri tavsiye edilmektedir.

Sarkma Belirtileri Nelerdir?

Hafif derecede sarkmalar genellikle herhangi bir belirti göstermemektedir. Ancak sarkmanın şiddeti arttıkça belirti sayısında da artmalar meydana gelmektedir. Orta dereceli sarkmalarda genellikle sırt ve alt karın bölgesine ağrı meydana gelmektedir. Bu belirtiler uzun süreli ayakta kalmalarda daha da artmaktadır. Ayrıca cinsel ilişki esnasında şiddetli ağrı da rahim sarkması belirtileri artmaktadır. İleri derecede sarkmalar da ise rahim dışarıdan gözle görülebilir seviyeye gelmektedir. Vajinada büyük bir kitle varmış hissi ortaya çıkmaktadır.

Sarkma İle Birlikte İdrar Kaçırma Görülür mü?

Sarkmanın ileri safhalarında öksürürken, hapşırırken, gülerken ya da merdiven çıkarken idrar kaçırmalar görülebilmektedir. Ayrıca küçük ya da büyük tuvalete çıkarken zorlanmalar, yapamama da görülebilmektedir.

Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Rahim sarkmasının tedavisi, hastalığın boyutuna, hastanın durumuna ve genel sağlığına göre değişiklik göstermektedir. Öncelikle vajina ve bu bölgedeki kasları güçlendirmeye yarayan Kegel egzersizlerini yapması önerilmektedir (leğen kemiğinin tabanını döşeyen ve içindeki organları yerinde tutan kas grubuna pelvik taban kasları ve bu kasları kuvvetlendirmeye yönelik egzersizlere pelvik taban egzersizleri denmektedir). Fakat sarkmanın boyutu çok fazla ise bu egzersizler ile tedavi etmek veya yardımcı olabilmek pek mümkün değildir. Bu hastalara ise cerrahi operasyon tavsiye edilmektedir. Bu operasyonlarda sarkan dokular toparlanır, eski sağlıklı anatomik yapı sağlanır.

Cerrahi Tedavi Seçenekleri Nelerdir?

Günümüzde sarkma için yapılacak cerrahi tedavide 2 temel yaklaşım vardır. Birincisi vajinal (alttan), diğeri ise karından yapılan yöntemler. Karından yapılan yöntemler ise laparoskopik veya robotik olarak başarıyla gerçekleştirilmektedir. Bu operasyonda vajinal veya karından rahmi yerinde tutan bağlara ulaşılarak yukarı asılmaktadır.

Sarkma Ameliyatlarında Rahim Kesinlikle alınmalı mıdır?

Burada 2 temel yaklaşım vardır; rahmin korunduğu ve alındığı olmak üzere. Günümüzde rahim kolaylıkla korunarak sarkma düzeltilebilir. İlave hastalık, ileri yaş gibi durumlarda ise hasta ile artı ve eksileri konuşularak rahim alınıp sarkma düzeltilebilir.

Rahim Sarkmasının Tedavisinde Robotik Cerrahinin Başarısı Nasıldır?

Günümüzde rahim sarkmasının tedavisinde başarıyla uygulanmaktadır. Ameliyatın küçük kesilerden yapılması, az kan kaybı, az ağrı ve hızlı iyileşme süresi ana avantajlarını oluşturmaktadır. Hastalar daha az hastanede kalmaktadır. Bir veya 2 günde taburcu edilmektedir.

Cerrahi Tedavi Sonrası Tekrar Sarkma Görülebilir Mi?

Ancak bu operasyonlar sonrasında sarkma tekrar görülebilmektedir. Bunu etkileyen önemli faktörlerin başında iyi bir cerrahi yapılması, hastanın dokuların iyileşme gücü, ameliyattan sonra hastanın önerileri sıkı olarak tutup tutmadığı gelmektedir. Bu tür operasyonlardan sonra tam istenen bağ dokusundaki iyileşme yaklaşık 3 ay içinde gerçekleşmektedir. Bu 3 aylık dönem de hastanın ağır kaldırmaması, kabız kalmaması vs gibi durumlar iyileşmeyi çok önemli bir şekilde etkilemektedir.