Pelvik ağrı nedir, neden oluşur?

02.11.2018
Pelvik ağrı nedir, neden oluşur?

Karın ağrısı deyip geçmeyin: Pelvik ağrılar

Pelvik ağrılar, kadınlarda karnın alt kısmında bulunan pelvis bölgesinde (leğen kemiğinin içi) meydana gelen ağrılardır. Pelvis bölgesinde yumurtalıklar, rahim, mesane ve bağırsaklar bulunur. Bu nedenle bu bölgede bir ağrı meydana geldiği zaman bu organların değerlendirilmesi ve ağrının kaynağının bulunması gerekmektedir.

Pelvik ağrılar neden meydana gelir?

Pelvik ağrıların meydana gelmesinde bölgede bulunan organlarla ilgili sorunlar etkilidir. Bu nedenle dört ana başlıkta ağrıları incelemek daha doğrudur. Gebeliğe bağlı, jinekolojik nedenlere bağlı, mesane ya da bağırsak sorunlarına bağlı ağrılar bu bölgede ortaya çıkan başlıca ağrılardır. Ayrıca Pelvis bölgesinde meydana gelen kas ya da kemik ağrıları da pelvik ağrı kategorisinde incelenmektedir.

Düşük yapmak, erken doğum yapmak, rahim dışında gebelik oluşumu, korpus lutem kisti gebeliğe bağlı pelvik ağrı oluşumunun nedenleri arasında yer almaktadır. Ayrıca plasentanın rahim duvarından beklenenden önce ayrılması durumu da pelvik ağrının ortaya çıkmasında etkilidir.

Çikolata kisti hastalığı, Sistit, apandisit, karın duvarında meydana gelen fıtıklar, pelvik bölgede yapılan bir operasyon sonrasında ortaya çıkan yapışıklıklar, sinir sıkışmaları, anormal anatomik yapı vs. de pelvik ağrıların oluşmasına neden olabilir.

Rahimde ve yumurtalıkta oluşan enfeksiyonlar (iltihabi kadın hastalığı), miyomlar, Adenomiyozis (rahmi tutan çikolata kisti hastalığı) yumurtalık kisti yırtılması, daha az sıklıkla yumurtalık kanseri ve rahim kanseri gibi durumlarda da pelvik ağrılar ortaya çıkmaktadır.

Özellikle çikolata kisti hastalığının özel bir formu olan derin endometrioziste barsak ve idrar yollarının tutulumu hem böbrek kaybına hem de bağırsakların önce daralması ve karnın şişmesine daha sonra da barsak tıkanmasına neden olabilir.

Pelvik ağrısı olanlar ne yapmalı?

Vücutta belirli aralıklarla ya da sürekli olarak devam eden ağrıların nedeninin mutlaka araştırılması gerekmektedir. Ağrı Hiçbir zaman boş yere olmaz, mutlaka bir sebebi vardır. Eğer kişi hamile ise hiç vakit kaybetmeden kadın doğum uzmanı ile iletişime geçmeli ve gerekli kontrolleri yaptırmalıdır.

Pelvik ağrıların ortaya çıkma nedenlerinin pek çoğunun tedavi edilmesi hem kişinin yaşam kalitesini arttırır hem de uzun vadede daha büyük sorunlar yaşamasının önüne geçer. Özellikle hamile kalmayı düşünün kadınlar kist ya da miyom oluşumuna bağlı pelvik ağrı sıkıntısı yaşıyorlarsa hamilelik açısında bu oluşumların gebe kalmadan önce tedavi edilmesi gerektiği unutulmamalıdır.