Miyom Tedavisinde Rahmi Korumak İçin Hangi Yöntemler Kullanılır?

15.11.2021
Miyom Tedavisinde Rahmi Korumak İçin Hangi Yöntemler Kullanılır?

Miyomlar ya da diğer adıyla leiomiyomlar,  rahim içerisinde meydana gelen kötü huylu olmayan, iyi huylu tümörlerdir. Miyomlar nadiren kötü huylu bit tümör olan sarkoma dönebilirler. Birçok kadın hayatının bir döneminde miyomlara sahip olur.

Miyomlar genellikle herhangi bir belirtiye neden olmadıkları için çoğunlukla rutin jinekolojik muayene esnasında fark edilirler. Boyutları ise gözle görülemeyecek kadar küçük olanlarından, bir gebenin karnı kadar büyüyebilecek olanlarına kadar değişiklik gösterir.

Miyomların neden oluştuğu tam olarak bilinememektedir. Genetik yatkınlık, östrojen ve progesteron seviyelerindeki farklılıklar ya da insülin benzeri diğer büyüme faktörlerinin miyomların oluşumunu kolaylaştırdığı düşünülmektedir.

Miyomlar Daima Büyürler mi?

Herhangi bir belirtinin ya da rahatsızlığın görülmediği durumlarda miyomları izlemek ve herhangi bir müdahalede bulunmamak tercih edilmektedir. Çünkü bu kitlelerin kötü huylu dönüşümü çok nadirdir, diğer taraftan kötü huylu olabilecekleri de akılda tutulmalıdır.

Bazı myomlar özellikle rahmin iç tabakasına baskı yapar veya direkt embriyonun yerleşeceği yerde büyüyerek gebe kalmayı engelleyebilirler. Genellikle yavaş büyürler ya da hiç büyümeyip yıllarca aynı ebatta kalırlar. Menopozdan sonra hormon seviyelerinde meydana gelen düşüş nedeniyle gerileme veya ölçülerinde değişmeden aynı kalabilir.

Her Gördüğümüz Myomu Tedavi Etmek Gerekir Mi?

Öncelikle her gördüğümüz myomu tedavi etmek gerekmez. Küçük boyutlarda olan, hastada şikayete neden olmayan myomlar sadece izlenir. Sadece kontrol muayenelerini ihmal etmemek önemlidir. 45 yaş sonrası veya menopoz dönemindeki myomların büyüme hızında artış olursa, görüntülerinde değişiklik olursa tedavi edilmesi açısından mutlaka hasta ile paylaşılmalıdır.

Tedavi Yöntemleri

Miyom tedavisinde tek bir tedavi yöntemi bulunmamaktadır. Tedavi süreçleri miyomların sayısına, büyüklüğüne, yerleşimlerine ve neden oldukları belirtilere göre değişiklik göstermektedir. Aşırı adet kanaması ya da pelvik baskı gibi rahatsızlıkların olduğu durumlarda traneksamik asit, progesteronlar, GnRH ilaçları, progestin salgılayıcı rahim için araçlar gibi ilaç tedavileri tercih edilebilmektedir.

Rahmi Koruyan Yöntemler

Günümüzde gelişmiş teknolojiler sayesinde rahim korunarak miyom tedavileri uygulanabilmektedir. Geçmiş dönemde uygulanan tedavi yöntemlerinden bazıları infertilite ile sonuçlanabiliyordu. Rahmin tamamının alınması gibi uygulamaları içeren yöntemler nedeniyle operasyon sonrasında hastaların çocuk sahibi olması mümkün değildi.

Miyom tedavisi genellikle noninvaziv ve minimal invaziv olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Noninvaziv yöntemlerde müdahale için herhangi bir kesi gerçekleştirilmez ve MR cihazının içindeyken yüksek enerjili ultrason dönüştürücü tedavisi uygulanmaktadır. MR görüntülemeleri ile miyomların yeri tam olarak belirlenir ve bu sayede ultrason dalgaları direkt olarak miyoma yönlendirilebilir. Miyom ısınır ve parçalanır. Bu oldukça yeni bir yöntemdir.

Diğer bir yöntem ise minimal invaziv yöntemlerdir. Uterin arter embolizasyonu ile embolik ajanlar rahmi besleyen arterlere enjekte edilirler. Bu sayede miyomlara giden kan akışı kesilir ve zaman içinde ölmeleri sağlanır.

Radyofrekans ablasyon da tercihlerden bir tanesidir. Yüksek radyofrekans enerjileri miyomları parçalar ve ona kan akışı sağlayan damarları da küçültür. Bu işlem laparoskopik ya da transervikal olarak vagenden yapılabilmektedir.

Rahimdeki miyomları, rahmi koruyarak almada en yaygın kullanılan yöntem ise histeroskopik, laparoskopik ya da robotik cerrahi yolu ile yapılan  myomektomi adı verilen cerrahi işlemdir. Bu tedavi dahilinde cerrahlar Histeroskopi ile vajina ve serviks yolu ile robotik veya laparoskopik cerrahi de ise karından miyomlara erişerek miyomları çıkarırlar.

Rahmin tamamını kaplamamış (miyomun büyüklüğü daha az önemlidir) birçok miyomu olan kadında bu yöntemlerin birarada kullanılarak rahmin korunması mümkündür. Miyomları çok büyük, miyomektomi sonrası uterusta sağlam doku kalamayacak hastalarda veya kötü huylu olma olasılığı olan hastalarda rahmin alınması seçeneği hasta ile mutlaka paylaşılmalıdır.

Miyomlar Cerrahi Tedavi Sonrası Tekrarlar Mı?

İyi bir cerrahi tedavi sonrası, yani geride miyom kalmadan yapılan tam bir cerrahi sonrası tekrarlama riski, özellikle tek bir miyom cerrahisi yapıldı ise, düşüktür. Üreme çağının başında bu cerrahi yapıldı ise, o hasta uzun yıllar hormon aktif dönemde olacağı için risk artmaktadır. Dolayısı ile bu hastaların düzenli takibi son derece önemlidir.

Miyomlar ile ilgili daha detaylı bilgi almak için https://miyomcerrahisi.com/ sitemi ziyaret edebilirsiniz.