Kadınlar için Gizli Tehlike: Derin Endometriozis Nedir?

15.12.2021
Kadınlar için Gizli Tehlike: Derin Endometriozis Nedir?

Endometriozis, halk arasında çikolata kisti olarak bilinen rahmin en içindeki endometrium dokusunun rahim dışında, sağlıklı doku ve organların içine yerleşerek büyümesidir. Endometriozis tanısı geç ve zor konan rahatsızlıklardan birisidir, çünkü hastalığın tuttuğu yerlere göre farklı klinik durumlara ve buna bağlı belirtilere neden olabilir.

Organların sadece yüzeyinde meydana gelen hastalık durumuna yüzeyel endometriozis, pelvik organların 5 milimetreden daha derinine kadar ilerlemiş hastalığa da derin endometrozis adı verilir. Bu hastalarda aynı zamanda yumurtalıkta endometriomalar (çikolata kistleri) ve rahimde de endometriozis’in rahimdeki formu adenomyozis’te sıklıkla bulunur. Bu kistlerin içerisinde kahverengi sıvı bulunur ve görünüşleri nedeniyle çikolata kisti olarak adlandırılır.

Derin Endometriozis meydana gelen bölgeler genellikle bağırsaklar, mesane, üreterler (idrarı taşıyan borucuk), vajina arka duvarı, eski sezaryen kesi yeri, sakral ve siyatik sinir, diyafram ve utero-sakral ligamentler (rahmi asıcı bağlar, rahmin ağrıyı taşıyan siniri de hemen yakınından geçer) olarak belirtebiliriz.

Derin endometriozis tanı konulması ve tedavi edilmesi en zor olan endometriozis türüdür. Derin endometriozis yumurtalıklardaki endometrioama’ya göre daha az görülmektedir. Endometriozis vakalarında derin endometriozis görülme oranı yaklaşık %10 civarındadır.

Derin Endometriozis Belirtileri

Endometriozis rahatsızlığında tanı koymayı zorlaştıran unsurların başında ağrı seviyeleri ile rahatsızlığın evresi arasında bir korelasyon olmaması yer alır. Çok az adezyonun olduğu hastalarda neredeyse dayanılamayacak kramplar ve şiddetli ağrı meydana gelebilirken derin endometriozis olan hastalarda ise çok hafif belirtiler ortaya çıkabilmektedir.

Ancak genel olarak derin endometriozis lezyonları genellikle sinir ağlarının sayıca fazla olması nedeni ile şiddetli ağrı hissine neden olur. Derin endometriozis’in en yaygın belirtileri arasında pelvik ağrı, ağrılı adet döngüsü, ağrılı cinsel ilişki, ağrılı dışkılama, karnın özellikle regl döneminde sanki hamile gibi şişmesi, kalem gibi dışkılama, ishal periyotları sanki bağırsak hastalığı gibi gibi şikayetler sıklıkla görülür.

Siyatik sinir endometriozisinde düşük ayak, yürümede zorluk, diyafram endometriozis’inde sağ omuz ağrısı, sezaryen skar endometriozis’inde regl döneminde sezaryen yerinde veya hemen ona yakın bölgede ağrılı, sert şişliğin ele gelmesi gibi tuttuğu organa göre çok farklı şikayetler görülür. Bazı hastalarda tek bir belirti görülebildiği gibi bazı hastalarda birden fazla belirti meydana gelebilmektedir.

Derin Endometriozis Tedavi Yöntemleri

Derin endometriozisin tedavisi genellikle nerede olduğuna ve organları ne kadar etkilediğine göre değişiklik göstermektedir. İlaç tedavilerine cevap verebilir ve yapılan ilaç tedavisine iyi cevap veren hastalar gözlem altında bu ilaç tedavilerini kullanabilirler.

İlaç tedavisine cevap vermeyen, ilerlemiş hastalıkta ise cerrahi tedaviye başvurulur. Cerrahi tedavide tüm Dünyada kapalı cerrahi altın standart olarak kabul edilir. Derin endometriozisde ameliyat daha karmaşık olmaktadır.

Endometriozis cerrahının çevredeki dokulara zarar vermeden lezyonları ve yara dokusunu temizlemesi gerekir. Operasyon zorunluluk haline geldiğinde operasyonun mutlaka bu alanda uzmanlaşmış cerrahlar tarafından gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Derin endometriozis cerrahisi mutlaka bir ekibin yönetiminde olmalıdır. Ekipte Genel cerrah, Üroloji Uzmanı, Karaciğer cerrahı, Göğüs cerrahisi’de tutulan dokuya göre Endometriozis Cerrahına eşlik etmelidir.

Endometriozis (Çikolata Kisti) hakkında daha detaylı bilgi almak için https://cikolatakisti.info/ sitemi ziyaret edebilirsiniz.