Endometriozisin sinyalleri

10.07.2018
Endometriozisin sinyalleri

Nasıl Tanı Konur?

Adet sancısı, kısırlık, ağrılı adet, ağrılı cinsel ilişki, kabızlık, hazımsızlık, şişkinlik, karın ağrısı veya adet düzensizliği gibi sorunlarda vakit kaybetmeden bir kadın hastalıkları ve doğum uzmanına başvurulmalıdır. Jinekolojik muayene ve gerekiyorsa ultrasonografi yapıldıktan sonra, ultrasonografide yumurtalıklarda yerleşen endometriozis (çikolata kisti) ve diğer bölgelerdeki endometriozis odakları ile ilgili yapışıklıklar görülürse ileri görüntüleme yöntemleri olan bilgisayarlı tomografi (BT) ve manyetik rezonans görüntüleme (MR) veya bazı kan testlerinde hastalık araştırılmalıdır. Jinekolojik muayenede vajina, rahim, mesane ve rektum kontrol edilir. Organların şekil ve büyüklüğünde değişme olup olmadığı veya herhangi bir kitlenin var olup olmadığı muayenede hissedilirse Vajina içine yüksek frekanslı ses dalgaları gönderen bir cihaz ile yani Transvajinal Ultrason ile bakılır. Kesin tanı için karın içinin ince bir boru ile görüntülendiği laparoskopi yapılması gerekebilir. Bu yöntemle endometriozisin şiddeti de tespit edilir. Bir cerrahi prosedür olan laparoskopide pelvisin (kasık) içindeki organları ve karın bölgesindeki diğer organları görüntülenebilir. Bazı jinekolojik kanserlerdeki tümörlerin işareti olan CA125 proteini endometriozise sahip kadınların kanında da yüksek çıkabilir. CA125 seviyeleri hamilelik, menstruasyon (adet dönemi) ve başka jinekolojik hastalıklarda da yüksek çıktığından kesin tanı olarak görülmemekle birlikte bakılmasında fayda vardır.

Endometriozis, Endometrioma (Çikolata Kisti ) Tanı ve Tedavisi Nasıl Yapılır

Çikolata kisti yani diğer adıyla endometriozis hastalığı olarak tanımlanan rahatsızlık vücutta başka alanları da etkileyebilir. Gebeliğin yerleştiği rahimdeki, iç dokusunun vücudun başka bir bölümünde özellikle yumurtalıklarda yerleşmesiyle oluşur. Kistlerin iç yapısı aynen rahim dokusu gibidir. Hatta kadındaki üreme hormonlarına karşı, aynı rahim iç dokusunun verdiği yanıtı verir. Her adet dönemi geldiğinde, kistin içinde kanama meydana gelir. Bu kanama içerde birikerek, zaman içinde koyu kıvamda ve kahverengi bir sıvı halini alır. Bu sıvının erimiş çikolatayı andırması yüzünden, bu kistlere çikolata kisti adı verilmiştir. Çikolata kistleri bazı hastalarda herhangi bir belirti vermeden ilerleme gösterebilir ya da hastalarda adet döneminde ve cinsel ilişkide ağrı kesicilerle geçmeyen şiddetli ağrılara, adet düzensizliğine ya da gebelik oluşmamasına neden olabilir. Kadının yaşam kalitesini düşürecek etkileri olan ve çocuk sahibi olmasını etkileyen kistler için, uygun tedavilerden faydalanılır. Hastanın yaşına, hamile kalma isteğine ve belirtilerin rahatsızlık derecesine, kistin büyüklüğüne, çocuk sahibi olup olamamasına ve ağrının şiddetine göre uygulanır. İlaç tedavisi ya da cerrahi müdahale gündeme gelebilir. Ya da hem ilaç tedavisi hem de cerrahi uygulama bir arada yapılabilir.