17.07.2018
Endometriozis ile ilgili doğru bilinen yanlışlar
Endometriozis her 10 kadından 1’inde görülürken neden bu kadar geç fark ediliyor? Kısaca rahim duvarının içini kaplayan ve endometrium olarak adlandırılan dokunun rahim dışında bir yerde görülmesi olarak tanımlanan endometriozis, en çok pelvik periton, yumurtalıklar, rektovajinal septum, mesane ve bağırsaklarda oluşuyor. Nedeni tam olarak bilinmeyen hastalık genellikle ağrı ve gebe kalamama şikayetiyle hekime başvurulduğunda ortaya çıkıyor. Özellikle adet dönemleriyle ilgili kadınlar arasındaki yaygın bilgi kirliliği hastalığın teşhisini geciktirebiliyor.

Endometriozis ile ilgili doğru bilinen yanlışlar

YANLIŞ: Şiddetli adet sancıları normaldir. DOĞRU: Özellikle genç kızlarda ağrı kesicilere cevap vermeyen şiddetli adet sancıları her zaman normal olmayabilir. Bu ağrılar başka bir sağlık probleminden kaynaklanabileceği gibi endometriozis hastalığının belirtisi de olabilir. YANLIŞ: Endometriozis genç kadınlarda ve ergenliğe yeni giren (adolesan) kızlarda görülmez. DOĞRU: Ergenliğe giren kızlarda kronik pelvik ağrısı ve ağrı kesicilerle geçmeyen sancılarda yüzde 70 oranında endometriozis akla getirilmelidir. YANLIŞ: Hamile kalmak ve çocuk yapmak endometriozisi tedavi eder. DOĞRU: Gebelik döneminde endometriozis lezyonları baskılanır ancak doğum sonrası aynı semptomlar tekrarlar. YANLIŞ: Endometriozis infertilite (kısırlık) demektir. DOĞRU: Endometriozis  teşhisi konmuş hastalar aynı zamanda infertil (kısır) olduklarını düşünür. Oysa  endometriozisi olan kadınların yüzde 60-70’i fertil yani doğurgandır. Yalnız endometriozis hastalarında gebe kalma hızı düşüktür. YANLIŞ Endometriozis hormonal bir hastalıktır. DOĞRU: Genetik yatkınlık, bağışıklık sistemi ve çevresel faktörler endometriozis gelişiminde etkilidir. YANLIŞ: Endometriozis hastalarında yumurtalık kanseri de gelişir. DOĞRU: Endometriozisli hastalarda yumurtalık kanseri riski artabilir ama kesin olacak diye bir şey yoktur. YANLIŞ: Endometriozis oluşumu önlenebilir. DOĞRU: Endometriozis kesin olarak tedavisi yapılıp, tamamıyla ortadan kaldırılabilen bir hastalık değildir. Endometriozis hastalığının evresi, şiddeti tedavi yaklaşımını etkilemektedir. Gerek cerrahi yöntemle gerek ilaçla tedavide iyileşme gözlenirken tekrarlama olasılığı vardır. YANLIŞ: Endometriozis lezyonları ne kadar büyük ise ağrı o kadar fazla olur. DOĞRU: Endometrioziste hastalığın yaygınlığı ya da şiddeti ile ağrı arasında bir ilişki tespit edilmemiştir.