Genital Organ Sarkması

Rahim Sarkması Kadınlarda Hangi Sorunlara Neden Olur?

Genital organ sarkması pelvik taban kaslarının çeşitli sebeplerle zayıflaması sonrasında ortaya çıkan bir durumdur. Normalde pelvik taban kasları ve etrafında bulunan dokular pelvik organları bir arada tutar. Bu organların arasında mesane, rahim, vajina, ince bağırsak ve rektum bulunmaktadır.

Birden fazla vajinal doğum, zaman içerisinde kasların zayıflaması gibi sebeplere bağlı olarak genital organ sarkması görülür. Sarkma özellikle ileri yaşlardaki kadınlarda daha sık görülmektedir. Pelvik taban kaslarında bozukluk meydana geldiğinde pelvik organların bir ya da birkaç tanesi işlevini olması gerektiği gibi yerine getirememektedir. Bunun sonucunda pelvik organ sarkması, üriner inkontinans ya da anal inkontinans gibi rahatsızlıklar meydana gelmektedir.

Rahim Sarkması Nelere Yol Açar?

Bazı kadınlarda genital organ sarkması hiçbir probleme yol açmayabilmektedir. Ancak bazı kadınlarda ciddi problemlere sebebiyet vermektedir. Sarkmaya bağlı olarak pelvik bölgede şişlik hissi, bel ağrısı, ağrılı cinsel ilişki, vajinada şişlik hissi, idrar kaçırma, kabızlık, lekelenme ve vajinal kanama problemleri görülebilmektedir.

Bu problemler hangi genital organın sarktığına göre değişiklik gösterir. Mesane sarkmasında idrar kaçırma meydana gelirken rektum sarkmasında kabızlık ve cinsel ilişkide rahatsızlık meydana gelmektedir. Rahim sarkmasında ise bel ağrısı ve cinsel ilişkide ağrıya ortaya çıkar.

Rahim Sarkması Değerlendirilirken Nelere Dikkat Edilmelidir?

Rahim sarkmasının yanı sıra mesane ve rektum diye adlandırdığımız organların sarkmasının olup olmadığı çok önelidir. Ek operasyona ihtiyaç olup olmamasına göre hastaya bilgi verilmelidir.

Bir diğer önemli konu ise bu hastalarda sıklıkla maskelenmiş olabilecek olan idrar kaçırma durumunun da olabileceği mutlaka hastaya sorulmalı ve  baskı sonucu tıkanıp idrar kaçırmazken sarkmanın tedavisi sonrası hastalar idrar kaçırabilirler. Dolayısıyla bu durum mutlaka her hangi bir tedavi kararı vermeden önce özel testlerle değerlendirilmelidir.

Rahim Sarkması Nasıl Tedavi Edilir?

Genital organ sarkması tedavisi belirtilerin ve problemin ne kadar ciddi olduğuna bağlı olarak değişmektedir. Tedavide farklı terapilere başvurulmaktadır. Sarkmanın yeni başladığı ve hafif olduğu durumlarda karın ve kegel kaslarını güçlendirmeye yönelik egzersizler pelvik taban kaslarını güçlendirerek organ sarkmasının ilerlemesini engeller.

Vajinal peser kullanımı da sarkan organların desteklenmesi için kullanılabilecek bir diğer yöntemdir. Bazı sarkma durumlarında ise sarkan organ cerrahi müdahale ile kontrol altına alınabilmektedir. Mesh adı verilen doku benzeri yapay madde ile organların sarkmasının önüne geçilebilmektedir. Sarkmanın çok ileri seviye olduğu ve genital organların işlevini yerine getiremediği durumlarda da cerrahi müdahale yapılmaktadır.

Bu durum da sarkan organa göre değişiklik göstermektedir. Bu ameliyatlar günümüzde kapalı ameliyat teknikleri ile rahat bir şekilde tedavi edilebilmektedir. Başta Robotik cerrahi olarak üzere Laparoskopi ile de sarkan yapılar düzeltilebilmektedir.