Yumurtalık kistlerinin görülme oranı oldukça yüksektir. Kistler çoğu zaman miyomlarla karıştırılsa da aslında iki oluşum olukça farklıdır.

Yumurtalık kistleri yumurtalıkta ortaya çıkarlar, miyomlar ise rahim içerisinde oluşurlar. Bu kistler kansere, kısırlığa ve daha pek çok soruna neden olabilir.

Yumurtalık kistlerinin fark edilmesi oldukça zordur. Bu nedenle kadınların düzenli olarak jinekolojik muayene yaptırması çok önemlidir. Düzenli yapılan muayenelerde fark edilen kistler için erken önlemler alınabilir.

Yumurtalık Kistlerinin Çeşitleri Nelerdir?
Yumurtalık kistlerinin içi genellikle sıvı doludur. Kistlerin boyutları kişiye göre farklılık gösterebilir. Kistler genellikle zararsız olsalar da bazı durumlarda kötü huylu olabilirler. Kist oluşumu eğer menopoz sonrasında gerçekleştiyse bu kistlerin yumurtalık kanseri olma ihtimali daha yüksektir.

Folikül Kisti
İçerisinde bulunan yumurta olgunlaştığı zaman çatlayan foliküller çatlamazsa kiste dönüşebilirler.

Korpus Luteum Kisti
Folikül çatlaması sonrasında korpus luteum adı verilen bir yapı oluşur. Bu yapının yumurtlamadan sonra kalması ve içine kanaması sonucunda oluşan kistler adet döneminde ağrıya neden olabilir. Bu tipteki kistler kendiliğinden yok olabilecekleri gibi ciddi sorunlara neden oldukları zamanlarda cerrahi müdahale ile alınabilirler.

Çikolata Kisti (Endometriozis)
İçleri kahverengi bir sıvı ile dolu olduğu için çikolata kisti adı verilir. Bu kistlerin en önemli bulguları ağrılı adet görme, cinsel ilişki sırasında ağrı ve adet dönemi dışında olan pelvik ağrılardır. Bu kistler kadınların sosyal hayatlarını negatif olarak etkilemektedir. Ayrıca çikolata kistleri infertilite (kısırlık) nedenlerinin başında gelir. Gerekli görüldüğü zaman bu kistlerin çıkarılması gerekir.

Dermoid Kist
İçerisinde saç, deri gibi dokuların bulunduğu kistlerdir. Bu kistler genellikle 20’li yaşlardan önce ortaya çıkarlar. Dermoid kistlerin mutlaka cerrahi müdahale ile alınması gerekir.

Yumurtalık Kistlerinin Belirtileri
Yumurtalık kistleri genellikle adet dönemlerinin ağrılı geçmesi ve düzensiz olması ile kendilerini gösterirler. Bu belirtiler pek çok kadın tarafından normal olarak kabul edildiği için de kolay kolay teşhis edilmezler.

Kistlerin boyutlarının büyümesi ile birlikte bulantı, kusma ve kasık ağrısı ortaya çıkar. Bu belirtiler çoğu zaman apandisit ile karıştırılır. Normal adet döngüsünün bozulduğu fark edildiği zaman bir doktora başvurmak kistlerin erken teşhis edilmesi için önemlidir. Düzenli olarak jinekolojik muayene yaptırmak da kistlerin daha kolay fark edilmesine yardımcı olur.