Rahim sarkması ile tekrar karşılaşmamak için nelere dikkat etmek gerekir?

05.10.2018
Rahim sarkması ile tekrar karşılaşmamak için nelere dikkat etmek gerekir?
Rahim sarkması kişinin yaşam kalitesini oldukça kötü etkileyen belirtileri ile mutlaka doğru bir şekilde tedavi edilmesi gereken bir rahatsızlıktır. Rahim hareket kapasitesi çok düşük olan, bulunduğu bölgede sabit kalması için çevresinde bağlar bulunan bir organdır. Doğum, ilerleyen yaş, menopoz ya da travmaya bağlı hasarlar rahmi sabit tutan bağların zayıflamasına neden olur. Bunun sonucunda ise rahim vajinadan aşağıya doğru kayabilir.

Rahim Sarkmasının Belirtileri Nelerdir?

Rahim sarkmasının belirtileri kişinin yaşam kalitesini düşürecek belirtiler olduğu için mutlaka iyi gözlenmeli ve kısa sürede müdahale edilmelidir. Kabızlık bu rahatsızlıkta oldukça önemli bir sorundur. Hem belirti hem de neden olarak karşımıza çıkan kabızlık problemi uzun vadede devam ettiği zaman mutlaka bir hekime danışılması tavsiye edilmektedir. Uzun süren ciddi kabızlık problemi rahim sarkmasının oluşmasına neden olabileceği gibi daha da önemlisi rahim sarkmasının bir belirtisi de olabilir. Kabızlık dışında rahim sarkmasının en önemli belirtisi kasık bölgesinde meydana gelen basınç hissi ve vajinadan bazen daha küçük bazen de oldukça büyük bir kitlenin sarkmasıdır. Sarkan parça dışarı çıkabilir, ele gelebilir. Dışarda sürtünerek kitlenin üzerinde yaralar olabilir. Kitlenin vajinadan sarkması oldukça ileri bir belirtidir ve mutlaka fark edildiği anda Kadın Doğum Uzmanına başvurmalıdır. İdrar yolu enfeksiyonları, idrar kaçırma, kitlenin idrar yollarını tıkaması nedeniyle idrar yapamama, gaz kaçırma, dışkı kaçırma, cinsel isteksizlik gibi belirtiler rahim sarkmasına işaret ediyor olabilir.

Rahim Sarkması Neden Olur?

Çok sayıda doğum yapmak, büyük bir bebek doğurmak, şiddetli kronik öksürük, uzun süreli ciddi kabızlık, ağır kaldırarak çalışmak, obezite ve genetik nedenler rahim sarkmasının en bilinen nedenleridir. Bu nedenlerden bir ya da bir kaçı rahim sarkmasının ortaya çıkmasına neden olabilir. Tedavisi olan ve hatta başlangıç seviyesinde doğrudan cerrahi bir müdahaleye ihtiyaç duyulmayan bu rahatsızlık için doktor kontrolünde olmak oldukça önemlidir. Rahim sarkması başlangıç seviyesinde ise cerrahi müdahaleye gerek kalmadan bazı egzersizler ile sorunun ilerlemesi engellenebilir ve hatta sarkmanın ortadan kalkması sağlanabilir.

Nasıl Tedavi Edilir?

Hafif sarkmalarda pelvik taban egzersizleri (Kegel Egzersizleri) ile rahatlama sağlanabilir. İleri derece rahim sarkması durumunda vajinal (aşağıdan), veya karından asıcı ameliyatlar yapılmaktadır. Karından yapılan ameliyatlar çok istisnai bir durum yoksa kapalı yöntemle yani laparoskopik veya Robotik cerrahi yöntemle tedavi edilmektedir. Bu ameliyatlardaki en önemli nokta sarkmanın, bağlarda yırtılmaların olduğu tüm bölümler onarılmalıdır. Aksi takdirde erken dönemde az sarkma olan dokularda daha fazla sarkma olabilir. Doğumlardan şiddetli etkilenen hastalara vajina daraltma (onarma) operasyonu da eklenebilir. Robotik Cerrahi Rahim Sarkması Ameliyatlarında Kullanılabiliyor mu? Günümüzde sarkma gibi pelvik taban bozukluklarında robotik cerrahi başarı ile kullanılmaktadır. Robot sisteminin her yerde olmaması ve bu ameliyatları robot ile yapabilecek hekimlerin az sayıda olması en önemli engeldir. Robotik cerrahinin kullanılmasının en avantajlı olduğu ameliyat tiplerini rahim sarkma ameliyatları oluşturmaktadır. Üç boyutlu görüntü altında, eklemli enstrümanlar ile çok rahat dikiş atabilmek ameliyatın başarısını etkilemektedir.

Sarkma Ameliyatlarındaki Gizli Bir Tehlike Var mıdır?

Bu hastalarda gizli idrar kaçırma durumu olabilir. Sarkan kitle idrar yolarını tıkayıp idrar kaçırma yerine idrarı yapamamaya neden olabilir. Bu durumu anlamak için basit bir yöntem kullanmaktayız. Kitleyi vajinanın içine yerleştirip idrar kaçırma testlerini yaparız. Şüphede kaldığımızda aynı işleme ürodinami testi de eklenir. Dolayısıyla ameliyattan önce idrar kaçırma durumunun olup olmadığını bilmek gereklidir ve buna göre de sarkma ameliyatına idrar kaçırma ameliyatı eklenip eklenmeyeceğine karar verilir.

Sarkma Ameliyatlarından Sonra Hastada Tekrar Sarkma Gelişebilir mi?

Sarkma ameliyatlarının başarısı için 4 önemli faktör vardır; 1: Ameliyattan Önce Hastanın Çok Detaylı İncelenmesi Gereklidir. Tüm sarkmanın olduğu yerler bir bütün olarak değerlendirilmeli, tek bir bozukluk sarkma değil tüm sarkan yapı onarılmalıdır. 2:Gizli İdrar Kaçırma Durumunun Olup Olmadığı mutlaka araştırılmalıdır. Eğer idrar kaçırma sarkmaya eşlik ediyorsa sarkma ameliyatına idrar kaçırma operasyonu da eklenmelidir. 3: Seçilen Ameliyat Türü; hastanın yaşı sarkmaya sadece rahim mi yoksa mesane (idrar torbası) ve barsak sarkması eşlik edip etmemesine ve hastanın yaşı, geçirilmiş operasyonlara göre karar verilmelidir. Bir hasta da çok iyi olacak olan bir ameliyat tekniği diğer hastada çok iyi bir yöntem olmayabilir. 4: Bu Ameliyatı Yapacak Cerrahi Ekibin Tecrübesi; Mutlaka ameliyatınızı yapacak hekime başarı oranları, nüks oranlarını sorunuz. Bu ameliyatlar da en önemli faktör bu ameliyatlardan sonraki başarıdaki en önemli faktör uzun dönem başarı oranıdır. Bu da cerrahi ekibin tecrübesi ve hastanın hayat tarzında yapacağı değişikliklerle son derece bağlantılıdır.