Miyomlar dondurularak tedavi edilir mi?

21.03.2019
Miyomlar dondurularak tedavi edilir mi?

Miyomlar, kadınlarda en sık görülen iyi huylu tümörlerin başında yer alır. Rahmin düz kas dokusundan kaynaklanan miyom genellikle 35-45 yaşları arasında görülür.

Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı Doç. Dr. Taner Usta, miyomların dondurulma işlemi ile tedavi edilmesi konusuna açıklık getirmekle kalmayıp oldukça faydalı bilgilerde de bulundu.

Rahimde miyom oluşması, miyom eğer rahmin iç tabakasına baskı yapmıyorsa gebeliğe genellikle engel teşkil etmez. Gebelikte yaşanan hormonal değişikliklerden dolayı da miyom boyutunda artış meydana gelebilir. Ancak sonrasında küçülme, büyüme ya da aynı kalma gibi durumlar yaşayabilmekte ve nasıl olacağı önceden genellikle kestirilememektedir.

Miyomlar östrojen hormonuna bağlıdır ve bu nedenle menopoz döneminde görülme sıklığı oldukça düşüktür. Ayrıca daha önceden miyom oluşumu gözlenen kişilerde menopoz dönemi ile beraber miyomlarda bir gerileme meydana gelebilir. Miyomlar yerleştikleri yerlere göre birbirlerinden ayrılır.

MİYOM BELİRTİLERİ NELERDİR?

Miyomlar genel olarak herhangi bir belirti vermeden ortaya çıkabildikleri gibi, ağrı, şiddetli anormal vajinal kanama, gebe kalamama gibi şikayetlere de neden olabilir. Bu nedenle genel olarak rutin muayenelerde tespit edilebilir. Belirti veren durumlarda ise miyom belirtileri diğer rahatsızlıklar ile kolay bir şekilde karıştırılabilir.

Myomların belirtilerinin ortaya çıkması bu oluşumların oldukça büyüdüğüne veya da geliştiği yere işaret eder. Adet kanamalarında artış, ara kanama meydana gelmesi, karın bölgesinde şişlik, pelvik ağrı, sık sık idrara çıkma ve bazı durumlarda kabızlık belirti olarak görülebilir.

Günümüzde görüntüleme yöntemleri ile miyomlar çok kolay bir şekilde tespit edilebilir. Ultrasonografi ile yöntemler ile miyom tanısı kesin bir şekilde konabilir. Bazı vakalarda özellikle kötü huylu miyomlardan ayırt etmek için veya çok sayıda miyom varsa onların tam durumunu ortaya koymak için Manyetik Resonans (MR) görüntülemeden faydalanılabilir.

TEDAVİ YÖNTEMLERİ

Miyomların boyutları ve yerleştiği yerler farklı tedavi yöntemleri gerektirir. Myomların saptandığında mutlaka bir cerrahi müdahale ile çıkarılmalarına gerek duyulmaz. Önemli sayıda miyomu bulunan hasta özellikle klinik bir şikayet yok ve görünmesinde bir özellik yoksa sadece takip edilmeleri yeterlidir.

GnRH analogları (geçici menopoz yapan ilaçlar) olarak adlandırılan ilaçlar ile myomların boyutlarını küçültebilir. Çok büyük miyomlarda özellikle hastada şiddetli de vajinal kanama ve kansızlık varsa kullanılabilir. Bu yöntem cerrahi müdahalelerden önce tercih edilir ve operasyon öncesinde miyomun boyutunun küçülmesi sağlanır.

Yakınmalara yol açan ya da hızla büyüyen miyomlar ise cerrahi yöntemler ile çıkarılır. Son yıllarda gelişen teknoloji ile beraber miyom yakmak ya da dondurmak da mümkün. Miyom çekirdekleri lazer ile yakılabilir ya da sıvı nitrojen ile dondurulabilir. Bu şekilde miyom tedavisinde herhangi bir şekilde cerrahi müdahaleye ihtiyaç duyulmaz.

Ayrıca bu yöntemler ile meydana gelen rahatsızlıklar da ortadan kaldırılabilir. Yeni nesil olarak kabul edilen bu yöntemler ile vücuda herhangi bir kesi açılmadan yapılabilir. Bu tedavilerin en önemli eleştirebilecek yanları ise miyomun tekrar büyüyerek klinik şikayetlerin tekrarlayabilmesidir.

MİYOMLAR HAPLA TEDAVİ EDİLEBİLİR Mİ?

Evet, özellikle myomların etkilerini azaltmak için geçtiğimiz senelerde hem Amerika’da hem de Avrupa’da miyomlar üzerine özel etkili hap şeklinde kullanılabilecek olan ilaçlar hastaların kullanımına sunuldu. Bu ilaçlar henüz ülkemizde yok.

MİYOMU OLAN KADINLAR HANGİ SIKLIKLA HEKİMİNE KONTROLE GİTMELİ?

Eğer önemli bir istisnai durumu yoksa 6-12 ayı geçmeden miyomu olan kadınlarımızın düzenli kontrolü yapılmalıdır.